Katalizatoriaus pakaitalas: kas tai?
Katalizatorius – tai duslintuvo bakelį primenantis elementas, esantis vidaus degimo variklį turinčiuose automobiliuose. Jis skirtas sumažinti kenksmingų dalelių kiekį išmetamosiose dujose, slopinti automobilio keliamą triukšmą ir padėti tausoti aplinką. Paprastai automobiliuose katalizatorius yra vienas, tačiau pasitaiko atvejų, kai itin galingose ar specialius reikalavimus turinčiose atitikti transporto priemonėse jie montuojami net du ar trys. Deja, bet kaip ir visos kitos dalys, taip ir katalizatoriai susidėvi, genda tad kartais nutinka taip, kad į automobilį montuojamas originalaus katalizatoriaus pakaitalas.
Katalizatoriaus pakaitalo nauda
Katalizatoriaus pakaitalas – tai išties naudingas automobilio komponentas. Tinkamai veikiantis katalizatoriaus pakaitalas gali padėti išvengti automobilio gedimų, sumažinti priežiūros išlaidas, padidinti kelionės komfortą, ir, svarbiausia, sumažinti kenksmingų dalelių patekimą į aplinką, o tai reiškia – apsaugoti žmones ir gamtą nuo galimų pavojų. Be šių minėtų naudų, katalizatoriaus pakaitalai turi ir kitus pliusus.
- Mažesnės kuro sąnaudos
- Prislopinti pašaliniai garsai
- Mažesnė automobilio vibracija
- Puiki trauka
- Stabilios variklio apsukos
- Švaresnės išmetamosios dujos
- Sklandus variklio užvedimas
Kodėl ir kada reikia keisti automobilio katalizatorių?
Katalizatorius – privaloma automobilio dalis. Nuo 1993-ųjų metų Lietuvoje, kaip ir kitose Europos Sąjungos šalyse, galioja teršalų išmetimo standartas, kurio neatitinkantys automobiliai negali būti eksploatuojami. Katalizatoriai ir jų būklė dažniausiai tikrinami tik techninės apžiūros metu. Kai kurie vairuotojai katalizatorius iš automobilių piktybiškai pašalina siekdami padidinti automobilio skleidžiamą garsą arba vedini kitų tikslų, o artėjant techninei apžiūrai bando visa tai užmaskuoti. Deja, bet katalizatoriaus apgavimas nepadės – apžiūros metu naudojami specialūs aparatai, parodantys ar automobilis yra techniškai tvarkingas ir gali dalyvauti esme.
Kodėl katalizatoriai genda?
Katalizatorius paprastai tarnauja 150 000–200 000 kilometrų. Pravažiavus tokį atstumą už kenksmingų dalelių iš išmetamųjų dujų šalinimą atsakingas katalizatorius dažnai pradeda silpniau dirbti, prasčiau pašalina daleles, didina sunaudojamo kuro normas ar net užsikemša. Visgi, egzistuoja kelios priežastys, dėl kurių katalizatoriaus pakaitalas į automobilį montuojamas ir anksčiau, nei po 150 000 kilometrų. Pasitaiko atvejų, kai katalizatorius paprasčiausiai sutrūkinėja dėl mechaninių priežasčių, pavyzdžiui, automobilio dugnu užkabinus didesnį objektą kelyje, įvažiavus į gilią duobę. Katalizatorius gali sutrūkinėti ir dėl itin staigių temperatūros pokyčių (katalizatorius paprastai įkaista iki kelių šimtų laipsnių, tad įvažiavus į didesnę balą ar vandens telkinį jis gali sutrūkinėti). Katalizatoriaus pakaitalas gali būti reikalingas ir dėl įvairių kitų gedimų. Netinkamai sureguliuota išmetamųjų dujų įranga, ilgą laiką nekeistas oro filtras, uždegimo sistemos gedimai, susidėvėję stūmoklių žiedai, žvakės ar nekokybiškas kuras sutrumpina katalizatoriaus tarnavimo laiką.
Katalizatoriaus darbingumas ir kada metas jį keisti?
Katalizatoriai pagal savo darbingumą skirstomi į tris grupes: darbinę, pusiau darbinę ir nedarbinę. Darbinės būklės katalizatoriai puikiai veikia, valo išmetamąsias dujas, slopina iš sistemos kylantį garsą. Pusiau darbinės būklės katalizatorius trukdo sklandžiam automobilio dirbimui: kartais gali dingti ar sumažėti trauka, spaudžiant akseleratorių atrodo, kad automobilį kažkas laiko, jam sunku įsibėgėti, sunkiau užvesti rytais, kartais pradingsta apsukos, padidėja kuro sąnaudos, automobilis veikia garsiau. Nedarbinės būklės katalizatoriai gali trukdyti variklio užvedimui: užvedus gali greitai užgesti arba išvis nesikurti. Pastebėjus, kad jūsų automobilis prarado trauką, sunkiai užsiveda, užsivedęs greitai gęsta arba išvis neužsikuria, sunaudoja daugiau kuro, tapo triukšmingesnis ir taršesnis ar jo variklio apsukos nėra stabilios derėtų pasitikrinti katalizatoriaus būklę – galbūt jam būtinas katalizatoriaus pakaitalas? Nepamirškite, kad pasikeitus katalizatorių jį galite parduoti! Katalizatorių supirkimas gali padėti dar veikiantį katalizatorių prikelti naujam gyvenimui, o visiškai sugedusį perdirbti! „Car-Cat“ bene greičiausias ir patogiausias būdas parduoti nebenaudojamą katalizatorių.
Kaip išsirinkti katalizatoriaus pakaitalą?
Atėjus keitimo metui labai svarbu yra pasirinkti tinkamą katalizatorių. Šiandien rinkoje galima rasti daugybę tiek naujų, tiek dėvėtų katalizatoriaus pakaitalų. Natūralu, kad gali kilti klausimas, kaip gi išsirinkti jūsų automobiliui tinkamiausią katalizatorių. Žemiau pateikiame jums kelis patarimus, į ką turėtumėte atkreipti dėmesį prieš pirkdami.
- Atkreipkite dėmesį į katalizatoriaus žymas. Europos Sąjungoje eksploatavimui tinkami tik 103R žymą turintys katalizatoriai.
- Atkreipkite dėmesį, kokio tipo yra katalizatoriaus pakaitalas. Įprastai katalizatoriaus pakaitalai gaminami su keraminiu arba metaliniu korpusu. Keraminiai katalizatoriai yra trapesni, mažiau atsparūs smūgiams, tad padidėja jų trūkimo galimybės. Metaliniai katalizatoriai atsparesni, juos galima valyti ir prikelti naujam gyvenimui net ir po deformacijos. Be to, šio tipo komponentai atlaiko net 1300 °C temperatūrą, kai tuo tarpu keraminiai tik iki 800 °C.
- Nepamirškite, kad skirtingiems variklio tipams reikalingi skirtingi katalizatoriai. Dyzelinu varomuose automobiliuose katalizatoriaus pakaitalas turi mažinti išmetamosiose dujose esančių anglies oksidų ir angliavandenilių kiekį, tad jiems naudojami oksidaciniai katalizatoriai. Benzinu varomuose automobiliuose montuojami trijų funkcijų (trijų kanalų) katalizatoriai, kurie neutralizuoja anglies oksidus ir angliavandenilius be sumažina azoto oksidų kiekį.
- Labai svarbiu rodikliu renkantis naują katalizatorių yra jūsų automobilio modelis ir jo variklio savybės. Pavyzdžiui, BMW katalizatoriaus pakaitalas vargu ar tiks kitos markės automobiliams. Žinoma, visuomet galite pasidomėti universaliais katalizatoriais, tačiau nepamirškite, kad jų pritaikomumas yra ribotas ir prieš pirkdami būtinai įsitikinkite, kad jis gali būti montuojamas jūsų modelio automobilyje.
- Perkant naudotą katalizatorių būtinai įvertinkite jo būklę. Patikrinkite, ar jis neturi pažeidimų, nėra stipriai deformuotas, įtrūkęs, ar nėra užsikimšęs. Siekiant išvengti pasipelnymo atvejų, rekomenduojame juos įsigyti tik iš patikimų šaltinių.
Katalizatoriaus pakaitalo kaina
Katalizatoriaus pakaitalo kaina priklauso nuo katalizatoriaus būklės, automobilio modelio, jo savybių, variklio tipo medžiagų iš kurių jis pagamintas. Nauji originalūs katalizatoriai gali kainuoti nuo kelių šimtų iki kelių tūkstančių eurų. Kai kurie vairuotojai, norėdami sutaupyti arba tiesiog nenorintys daug investuoti į senesnį ar planuojamą parduoti automobilį, renkasi naudotus katalizatorius. Tai yra išties puiki alternatyva. Naudoti katalizatoriai taip pat gali būti itin geros kokybės, mažai dėvėti, pavyzdžiui, parduodami po avarijos ar sugedus kitoms automobilio dalims. Šis sprendimas išties ekonomiškas: pavyzdžiui, dėvėto Toyota Prius pakaitalo kaina gali siekti iki kelių šimtų, o štai naujo originalaus – tūkstantį ar daugiau. Visgi, pirkdami katalizatorių įsitikinkite jo būkle, kokybe, tinkamumu jūsų automobiliui bei pardavėjo patikimumu.