Kas yra katalizatorius?

Kas yra katalizatorius? Tai automobilio apačioje esantis bakelis, kurio pagrindinė funkcija yra neutralizuoti išmetamąsias dujas iš degimo sistemos tam, kad į aplinką patektų kuo mažiau kenksmingų dalelių. Siekiant sumažinti oro taršą nuo 1993 metų Europoje įsigaliojo teršalų išmetimo standartas. Būtent čia praverčia automobilio katalizatorius. Svarbu paminėti, jog norint eksploatuoti automobilį šią detalę turėti būtina. Priklausomai nuo naudojamų degalų, katalizatoriai yra skirstomi į dyzelinius ir benzininius. Kiekvienas katalizatorius susideda iš 4 pagrindinių dalių: korpuso, karkaso, tarpinio sluoksnio bei aktyviojo katalitinio sluoksnio. Korpusas yra pailgas metalinis bakelis su termoizoliacija. Prie jo iš priekio tvirtinamas išmetimo vamzdis, kuris surenka išmetamąsias dujas iš išmetimo kolektoriaus. Tuo tarpu, karkasas – tai pagrindo blokas, per kurį pereina išmetamosios dujos. Tarpinis sluoksnis yra reikalingas aktyviojo katalitinio sluoksnio darbui užtikrinti. Jis dengia visą karkaso paviršių. O štai aktyvusis katalitinis sluoksnis yra pati brangiausia sudedamoji dalis, pagaminta iš medžiagų, kurios pašalina kenksmingas išmetamųjų dujų dalis.

Katalizatoriaus funkcijos

Katalizatoriaus paskirtis šiek tiek skiriasi, priklausomai nuo naudojamų degalų. Benzininiai katalizatoriai neutralizuoja anglies oksidus ir angliavandenilius, sumažina azoto oksidų kiekį. Įprastai jie vadinami trijų funkcijų katalizatoriais. Tuo tarpu, dyzeliniai katalizatoriai sumažina išmetamosiose dujose esantį anglies oksidų, angliavandenilių ir kietųjų dalelių kiekį. Naujuose automobiliuose dažnai naudojami keli katalizatoriai.

Tam, kad katalizatorius galėtų atlikti savo funkcijas, jis turi įkaisti bent iki 300 laipsnių. Dažniausiai įkaitimui pagreitinti naudojama korpuso termoizoliacija. Kai kuriais atvejais pasitelkiami ir šildytuvai. Prieš katalizatorių ir po jo yra sumontuoti deguonies jutikliai, kurie nustato degalų bei oro santykį. Jutikliai perduoda signalą į kompiuterį, kuris valdo variklio darbą. Jeigu oro santykis išmetamosiose dujose per aukštas, kompiuteris padidina įpurškiamų degalų kiekį. Jei deguonies kiekis per mažas, atitinkamai mažinamas ir degalų kiekis. Kartu su šiais pokyčiais katalizatoriuje vyksta teršalų mažinimo bei oksidacijos procesai. Jiems reikalingas deguonis. Vykstant mažinimo procesams mažėja nuodingų azoto oksidų kiekis. Tuo tarpu, vykstant oksidacijos procesams mažėja anglies oksidų ir angliavandenilių kiekis. Automobilio katalizatorius juos paverčia anglies dioksidu bei garais. Mažinimo ir oksidacijos procesai visuomet vyksta pakaitomis.

Taigi, kovojant su automobilių keliama oro tarša buvo sukurtas katalizatorius. Reikšmė, atsižvelgiant į šios detalės duodamą naudą, yra itin didelė:

  1. Katalizatorius padeda sumažinti oro taršą ir šiltnamio efektą sukeliančias dujas;
  2. Jis taip pat gerina variklio efektyvumą, padeda sutaupyti degalų.

Katalizatorių rūšys

Katalizatoriai yra skirstomi į skirtingas rūšis. Pagal medžiagą jie išskiriami į metalinius ir keramikinius. Metaliniai katalizatoriai yra laikomi labiau patvariais. Jie greičiau pasiekia darbinę temperatūrą ir atlaiko net iki 1300°C. Tuo tarpu, keramikiniai katalizatoriai atlaiko temperatūrą iki 800°C. Jie taip pat yra mažiau patvarūs. Pavyzdžiui, užvažiavus ant didesnio objekto metalinis katalizatorius gali tik deformuotis, o keramikinis – visai subyrėti.

Katalizatoriai taip pat skirstomi į oksidacinius ir redukcinius. Oksidaciniai sumažina anglies oksido ir angliavandenių kiekį, o redukciniai – azoto oksidų kiekį išmetamosiose dujose. Visgi, šiais laikais katalizatoriai dažniausiai nebenaudojami po vieną, o keičiami sistemomis. Jau minėjome, kad benzininiuose varikliuose naudojami trijų funkcijų katalizatoriai. Tokio tipo sistema mažina azoto oksido kiekį ir oksiduoja angliavandenilius bei anglies oksidą. Tuo tarpu, dyzeliniams varikliams taikomi šiek tiek kiti reikalavimai. Įprastai juose naudojami tik oksidaciniai katalizatoriai, kurie mažina angliavandenilių ir anglies oksido kiekį.

Katalizatoriaus pakaitalai

Katalizatoriaus pakaitalas – tai sertifikuotas katalizatorius, dažniausiai savo sudėtyje turintis mažiau vertingųjų metalų, tačiau atliekantis CO2 valymo funkciją. Tokie pakaitalai yra ganėtinai patvarūs ir pasižymi esminiu privalumu – žemesne kaina. Kita vertus, katalizatoriaus pakaitalas taip pat leidžia varikliui dirbti efektyviau, mat sumažėja pasipriešinimas išmetamųjų dujų srautui. Tai gali pagerinti bendrą variklio ir automobilio veikimą. Taigi, kai kuriais atvejais pakaitalas yra naudingas pasirinkimas.

Kada laikas keisti automobilio katalizatorių?

Kaip žinoti, kada jau laikas keisti automobilio katalizatorių? Tai padaryti rekomenduojama tuomet, jeigu pastebėjote, kad transporto priemonė nebevažiuoja tolygiai ir sklandžiai, dažnai „trūkčioja“. Apie problemas taip pat signalizuoja tai, jog akseleratorius reaguoja pavėluotai. Kartais tampa sunku užvesti automobilį arba įsibėgėti. Tai, jog laikas keisti katalizatorių rodo ir padidėjusi tarša iš išmetamųjų dujų vamzdžio. Taip pat pravartu atkreipti dėmesį į prietaisų skydelį. Jeigu jame užsidegusi lemputė rodo katalizatoriaus perkaitimą arba užsikimšimą, jokiu būdu to neignoruokite. Barškėjimas važiuojant arba didesnis nei įprastai kuro sunaudojimas taip pat gali signalizuoti apie katalizatoriaus gedimą. Vidutinė katalizatoriaus tarnavimo trukmė yra iki 100 000 kilometrų. Visgi, kaip jau minėjome, kartais jį tenka pakeisti anksčiau.

Dėl kokių priežasčių katalizatorius gali sugesti? Situacijų pasitaiko itin įvairių. Tai gali būti mechaninis smūgis, automobilio dugnu užkabinus didelį objektą kelyje. Kartais katalizatorius sutrūkinėja ir dėl didelio temperatūrų skirtumo, pavyzdžiui, įvažiavus į gilią balą. Prie dažnų priežasčių galima priskirti netinkamai sureguliuotą dujinę įrangą, uždegimo sistemos gedimus, susidėvėjusius stūmoklių žiedus arba žvakes, ilgą laiką nekeičiamą oro filtrą, nekokybišką kurą. Katalizatoriaus pjovimas vagystės tikslais taip pat išlieka dažna problema.

Kokios gali būti pasekmės, jeigu katalizatoriaus nepakeisite laiku? Visų pirma – tai didesnis užterštumas. Tikėtina, kad susidursite ir su prasčiau veikiančiu automobiliu bei gerokai didesnėmis kuro sąnaudomis. Be funkcionuojančio katalizatoriaus taip pat nepavyks atitikti techninės apžiūros reikalavimų. Toks automobilis negali būti eksploatuojamas. Kita vertus, važiuojant su sugedusiu katalizatoriumi taip pat įmanoma sugadinti kitas transporto priemonės dalis. Pavyzdžiui, gali sugesti vidinės variklio dalys arba prakiurti variklio sandarikliai.

Visgi, seno katalizatoriaus tikrai nereikia išmesti. Dažnai jį galima parduoti antriniam naudojimui ir šiek tiek užsidirbti. Katalizatorių supirkimas su Car-Cat yra greitas bei paprastas būdas, norint atsikratyti senu katalizatoriumi. Tai vertinga žaliava, tinkama perdirbimui. Katalizatorių galima parduoti net ir tuo atveju, jeigu šis nebeveikia. Detalės sudėtyje yra vertingų bei sunkiai išgaunamų metalų, todėl dažniausiai juos siekiama panaudoti pakartotinai. Tai, kokią sumą gausite už katalizatorių, priklauso nuo jo būklės ir tauriųjų metalų kiekio. Kiekviename katalizatoriuje šis skiriasi, priklausomai nuo modelio, eksploatacinio laiko, šalies reikalavimų.