Kaip išvalyti katalizatorių?
Automobilio katalizatorius yra detalė, integruojama į transporto priemonės išmetamųjų dujų sistemą tam, kad į aplinką patektų kuo mažiau kenksmingų dalelių. Pavojingas medžiagas, pavyzdžiui, nevisiškai sudegusius angliavandenius, monoksidą ir anglies oksidus, jis paverčia mažiau kenksmingomis – anglies dioksidu, azotu bei vandenilio garais. Katalizatorius taip pat naudingas ir pačiam automobiliui. Jis mažina degalų sąnaudas bei gerina variklio efektyvumą. Visgi, bėgant laikui ši detalė gali susidėvėti arba sugesti. Reguliari katalizatoriaus patikra padės nuo to apsisaugoti. Svarbu paminėti, jog norint eksploatuoti automobilį šią detalę turėti būtina. Patys katalizatoriai gali būti skirstomi į benzininius ir dyzelinius. Benzininiai neutralizuoja angliavandenilius ir anglies oksidus, mažina azoto oksidų kiekį. Tuo tarpu, dyzeliniai katalizatoriai sumažina anglies oksidų, kietųjų dalelių ir angliavandenilių kiekį, esantį išmetamosiose dujose. Pagal gamybos medžiagą jie taip pat išskiriami į metalinius ir keramikinius. Metaliniai katalizatoriai yra laikomi labiau patvariais. Visgi, kaip jau minėjome kiek anksčiau, bėgant laikui detalė gali susidėvėti arba sugesti. Pasitaiko įvairių tai sukeliančių situacijų. Kartais susiduriama su mechaniniais pažeidimais nuo smūgių, sutrūkinėjimu dėl per didelio temperatūrų skirtumo, uždegimo sistemos gedimais. Problemas taip pat sukelia netinkamai sureguliuota dujinė įranga, susidėvėjusios žvakės, ilgą laiką nekeičiami oro filtrai.
Kita vertus, neretai susiduriama ir su užsikimšusiu katalizatoriumi. Tai gali sukelti nemažai problemų tiek automobiliui, tiek aplinkai. Pavyzdžiui, užsikimšęs katalizatorius greičiausiai padidins degalų sąnaudas bei teršalų kiekį. Be to, kartais tai taip pat sutrikdo įprastą variklio darbą. Taigi, čia gali būti naudingas katalizatoriaus valymas.
Kodėl reikia valyti katalizatorių?
Užsikimšęs katalizatorius gali sukelti nemažai problemų. Įprastai tai sumažina automobilio eksploatacines savybes, padidina degalų sąnaudas ar net sugadina kai kurias kitas detales, pavyzdžiui, turbokompresorių arba išmetimo sistemą. Be to, neišvalytas katalizatorius taip pat labiau teršia aplinką. Taigi, rekomenduojama neatidėlioti ir nesitikėti, kad šis „susitvarkys pats“. Kaip jau minėjome kiek anksčiau, važinėjimas be katalizatoriaus yra nelegalus. Tad tikėtina, jog šiam užsikimšus taip pat nepraeisite techninės apžiūros ir negalėsite eksploatuoti automobilio.
Greičiausiai kyla klausimas – dėl kokių priežasčių katalizatorius užsikemša? Tai lemia nemažai skirtingų aspektų:
- Nepilnas degalų sudeginimas. Pavyzdžiui, jei variklis neefektyviai sudegina degalus, gali susidaryti didelis kiekis anglies dalelių ir kitų likučių, kurie kaupiasi katalizatoriaus viduje;
- Prastos kokybės degalų naudojimas. Daug įvairių priemaišų turintys degalai gali neigiamai paveikti katalizatoriaus veikimą ir prisidėti prie jo užsikimšimo;
- Variklio temperatūros problemos. Per aukšta variklio temperatūra gali sukelti katalizatoriaus medžiagų išsilydymą, o per žema – neefektyvų teršalų apdorojimą, kuris prisideda prie užsikimšimo;
- Mechaniniai pažeidimai. Tai gali tiesiogiai prisidėti prie katalizatoriaus užsikimšimo arba sukurti sąlygas, lemiančias jo efektyvumo sumažėjimą. Kaip įvyksta mechaniniai pažeidimai? Pavyzdžiui, taip gali nutikti tuomet, jeigu įvažiuojate į gilią duobę. Tikėtina, kad patirtas fizinis smūgis pažeis katalizatorių. Subyrėjusios jo dalys gali susikaupti viduje ir pilnai užkimšti detalę. Kita vertus, įtrūkusiame katalizatoriuje kaupiasi ir pašalinės medžiagos, pavyzdžiui, vanduo ar purvas. Tai taip pat gali paskatinti detalės užsikimšimą. Įvairių pavyzdžių egzistuoja ir gerokai daugiau. Taigi, mechaniniai pažeidimai gali prisidėti prie itin rimtų problemų.
Kada derėtų valyti katalizatorių?
Kaip galima pastebėti katalizatoriaus užsikimšimą? Dažniausiai susiduriama su štai tokiais požymiais:
- Variklio galios sumažėjimu. Taip atsitinka dėl to, kad išmetamųjų dujų išstūmimui ima reikėti daugiau jėgos;
- Padidėjusiomis kuro sąnaudomis;
- Variklio vibravimu;
- Keistais garsais, sklindančiais iš išmetimo sistemos. Dažniausiai jie pasireiškia užvedus automobilį;
- Nepastoviu traukos dingimu. Įprastai atrodo, jog vieną dieną automobilis važiuoja normaliai, o kitą – lyg rankinis būtų pusiau užtrauktas;
- Sunkiu variklio užvedimu.
Kita vertus, kartais apie tai informuoja ir užsidegusi variklio patikros lemputė (angl. Check engine). Visgi, ši taip pat gali reikšti nemažai kitų gedimų. Įprastai katalizatoriaus valymo nereikia atlikti kaip reguliaraus transporto priemonės priežiūros darbo. Šie įrenginiai yra sukurti taip, jog veiktų efektyviai per visą automobilio tarnavimo laiką, jeigu juos prižiūrite tinkamai. Kita vertus, jei susidūrėte su anksčiau paminėtais užsikimšimo požymiais, verta apsvarstyti katalizatoriaus valymą.
Visgi, kai kuriais atvejais valymas gali ir nepadėti. Be to, neįmanoma žinoti ar katalizatoriaus plovimas duos ilgalaikį efektą. Tai reiškia, kad po mėnesio arba kelių procedūrą gali reikėti kartoti. Taigi, kartais belieka įsigyti naują katalizatorių arba pasirinkti jo pakaitalą. Galutinis sprendimas priklauso nuo Jūsų finansinių galimybių. Visgi, naujo katalizatoriaus kaina gali siekti net 1000 eurų arba daugiau. Tai priklauso nuo automobilio modelio. Taigi, dažnas vairuotojas nusprendžia įsigyti naudotą katalizatorių arba jo pakaitalą. Tačiau neskubėkite išmesti senojo. Nenaudojamą katalizatorių galima parduoti ir užsidirbti. Greičiausias bei patogiausias būdas tai padaryti yra su „Car-Cat“ programėle. Ją parsisiųsite www.carcat.lt, „App Store“ arba „Google Play“. Superkame katalizatorius įvairiuose Lietuvos miestuose. Taigi, belieka atsisiųsti mūsų programėlę ir laukti pasiūlymo.
Katalizatoriaus valymas
Egzistuoja du užsikimšusio katalizatoriaus valymo būdai – išmontuojant jį iš automobilio arba neišmontuojant. Antruoju atveju dažniausiai naudojamas specialus katalizatoriaus valiklis. Jį siūlo daugelis automobilių chemijos įmonių. Taigi – kaip išvalyti katalizatorių? Jeigu nusprendėte neišmontuoti jo iš automobilio, procedūra vyksta štai taip:
- Katalizatoriaus valiklį reikia įpurkšti į veikiančio variklio įsiurbimo sistemą. Tai darykite esant mažam slėgiui ir maždaug 10 minučių;
- Tuomet į degalų baką įpilkite antrąjį valiklį, kuris dažniausiai įeina į parduodamus rinkinius.
Viskas! Tai pats paprasčiausias būdas, kuris taip pat nekainuoja daug pinigų. Visgi, įprastai jis suveikia tik tuomet, jeigu katalizatorius nėra užsikimšęs labai stipriai.
Kita vertus, itin užterštus katalizatorius reikia valyti išėmus iš automobilio:
- Valymas atliekamas specialioje mašinoje, kurioje vandens slėgis parenkamas taip, kad nepažeistų katalizatoriaus kasetės;
- Kartais katalizatorius gali būti valomas šepetėliu arba panašiais įrankiais.
Visgi, tai ganėtinai sudėtinga procedūra, mat egzistuoja galimybė visam laikui sugadinti katalizatoriaus šerdį. Taigi, geriausia nevalyti jo patiems, o kreiptis į profesionalus. Tačiau vis tiek pateikiame trumpą instrukciją, kaip vyksta ši procedūra:
- Įsitikinkite, jog automobilis yra ant stabilaus ir lygaus paviršiaus. Jeigu variklis neseniai buvo įjungtas – leiskite jam atvėsti;
- Naudodami specialias priemones pakelkite automobilį;
- Atsukite ir nuimkite visus elementus, kurie laiko katalizatorių. Atsargiai jį išimkite;
- Valymui naudokite aukšto slėgio vandens srovę arba švelnų šepetėlį. Jei katalizatorius itin užsikimšęs, pamirkykite jį specialiame tirpale, kuris skirtas sunkiai pašalinamų dalelių ištirpinimui;
- Po valymo patikrinkite katalizatoriaus būklę. Įsitikinkite, kad ant jo nėra jokių įtrūkimų ar kitų pažeidimų;
- Tuomet įdėkite katalizatorių atgal į vietą ir pritvirtinkite jį laikiusius elementus;
- Atlikite bandomąjį važiavimą, jog įsitikintumėte, kad katalizatorius tikrai veikia gerai.
Visgi, kaip jau minėjome kiek anksčiau, katalizatoriaus valymas savarankiškai nėra rekomenduojamas, ypatingai tuomet, jeigu reikės jį išimti iš automobilio. Taigi, verčiau kreipkitės į profesionalus. Dažniausiai užsikemša ne tik katalizatorius, tačiau ir DPF filtras, todėl egzistuoja nemažai įmonių, teikiančių jų abiejų valymo paslaugas.